Lyckas med digitala produkter

Skapa digitala produkter är som ett spännande äventyr, det finns oändliga möjligheter att skapa en produkt som passar ens business! Eller starta en business baserat på digitala produkter! Varför inte. Att börja skapa en digital produkt kanske känns som en resa genom en snårig djungel, många steg och utmaningar. Men, var lugn, jag kommer att guida dig så att du kan lyckas med dina digitala produkter. 

Som företagare är digitala produkter en möjlig inkomstkälla som säljs helt oberoende av din tidsinsats. När det väl är live, krävs inte någon arbetsinsats. Gör jobbet en gång, tjäna oavsett vad du gör. 

UTFORSKA PRODUKT IDÉER

Vad är du bra på? Hur kan du omvandla det till en smart användbar digital produkt? Vilka problem eller utmaningar kan din produkt lösa för användaren?

Allt börjar med en idé. Ta fram papper och penna, skriv ner alla de kreativa tankar du har. Är det en produkt för din nuvarande business, eller tänker du skapa en ny business med digitala produkter? Oavsett vilket, skriver ner ALLA dina idéer, hur tokiga och konstiga de kan tyckas när du skriver ner dem. 

Exempel på digitala produkter;

  • Färdiga mallar
  • e-Böcker
  • Onlinekurser
  • Premium-medlemskap
  • Guider
  • Kalkylblad
  • Teman för webbplatser
  • Digital konst & grafik
  • Fotografier
  • Podcasts
  • Planners, Journals, Notebook
  • Målarbok

För vem passar produkten

Oavsett vilken produkt som tas fram behöver du veta vem produkten passar. Det är alltid svårt att marknadsföra en produkt som passar “alla”. Så, nästa steg skriv ner följande;

  • Vilken målgruppen? t.ex man/kvinna, ålder, geografisk plasts, intressen, problem, utmaningar……
  • Beskriv din ideal kund.
    Skriv ner vem din ideal kund är. Skapa en person som passar in för produkten. Vad gillar personen att göra? Hur bor personen? Familj eller single? Försök att vara så detaljera som möjligt.

LÄR KÄNNA DIN IDEALKUND

Det är lätt att fastna i sina egna tankar, att gissa sig till hur andra tänker, och vad de behöver. Så prata med andra, fråga runt bland vänner, familj och kollegor. Gå med i några Facebook grupper där din idealkund kan finnas. Läs, lyssna på de frågeställningar som kommer upp i gruppen, vilka problem och utmaningar du ser finns hos personerna.

SKAPA PRODUKTEN SJÄLV, KÖPA EN MALL ELLER ANLITA EN VIRTUELL ASSISTENT / DESIGNER

Du har flera alternativ på vilket sätt du tar fram dina digitala produkter. 

  • Skapa produkten själv
  • Köpa en färdig mall
  • Anlita t.ex en Virtuell Assistent / designer som skapar din produkt

Jag använder mig mycket av Canva när jag skapar digitala produkter, samt Creative Fabrica där det finns färdiga mallar som jag kan använda när jag inte vill skapa helt från grunden. Vid andra tillfällen anlitar jag någon från Fiverr som hjälper mig med jobbet. 

Du kan läsa mer om de olika sajterna här; 

TESTA PRODUKTER PÅ KUNDER

När du skapat din nya digitala produkt kanske du vill testa den innan du delar med dig och säljer den. Låt några testa och använda det du skapat, välj personer som vågar vara ärlig vad som är bra eller om de saknar något. 

VART KAN PRODUKTEN SÄLJAS

WordPress & WooCommerce

Om du har WordPress rekommenderar jag att du installerar WooCommerce samt kopplar Stripe (en betalfunktion för kortbetalningar) till det. WooCommerce är gratis att installera. Det finns många bra guider att använda sig för att sätta upp detta. 

Etsy

Etsy är enkelt att komma igång med, och det kräver inte att du har en egen domän. Du kan nå ut till en bredare målgrupp, då är det bra om produkten är på engelska. För varje köp tar Etsy några procent. 

Men, det kan också kännas som att du kan försvinna i mängden. Det finns många som har ungefär samma typ av digitala produkter i sin Etsy shop. 

Shopify

Shopifys plattform passar också för att sätta upp sin online butik med digitala produkter. Det finns färdiga butik mallar att använda sig av. Du betalar en månadsavgift för att sälja på Shopify.

PRISSÄTTNING

Det gäller att sätta sitt pris så rimligt och rätt det är möjligt. Inte sälja för billigt men inte heller sälja för dyrt.  

Vad är din digitala produkt värd?

  • Bygger produkten på din erfarenhet och kunskap som det har tagit dig lång tid att få?
  • Vad är dina omkostnader?
    Hemsida, Etsy, Shopify eller motsvarande och transaktionsavgifter
    Program som du kan behöva, t.ex om du väljer Canva Pro, Adobes program
    Hur mycket tid har du lagt på att skapa produkten?
    Hur mycket kommer du lägga på marknadsföring?

Ja, som du förstår så är det här mera som en översikt, att ge dig lite idéer på hur du kan komma igång. Vart du kan söka dig för att hitta mera av det som passar dig och det du vill skapa. 

DET KOMMER MERA 

Jag kommer att dela med mig mera kring processen att skapa, sälja och marknadsföra digitala produkter. Är det något som du skulle vilja veta mer om? Skriv gärna en kommentar om vad du skulle vilja veta och lära dig mera om.

Ha det bra, så hörs vi nästa gång

Lämna en kommentar





4 − två =